When
the Magi arrived in Judea seeking the newborn “king of the Jews” (Matt.
2:1-2), King Herod was worried. After ascertaining in Scriptures that
Bethlehem was the likely birthplace of the Child, he met with the Wise
Men. The crafty king bid them go to Bethlehem and bring him back details
so he could also adore the new king.
But God Who sees into the hearts of men, warned the three Magi in a dream not to return by way of King Herod. Far from wishing to adore Christ Jesus, the tetrarch wished to destroy Him.
Realizing that he had been found out, Herod raged and ordered all little boys, two years of age and under, to be slaughtered in Bethlehem and its surroundings, hoping thus, to also destroy the Child Jesus.
But warned in time by an angel, St. Joseph had gathered the mother and child and fled to Egypt. Thus was fulfilled the prophecy of the Prophet Jeremiah: “A voice in Rama was heard, lamentation and great mourning, Rachel bewailing her children, and would not be comforted, because they are not.” (Matt.2:17-18).
The Church considers those slaughtered babes, the first martyrs, since they shed their blood because of Christ. The Church officially honors their martyrdom on December 28. Several churches in Rome and throughout Europe claim to house their relics.
But God Who sees into the hearts of men, warned the three Magi in a dream not to return by way of King Herod. Far from wishing to adore Christ Jesus, the tetrarch wished to destroy Him.
Realizing that he had been found out, Herod raged and ordered all little boys, two years of age and under, to be slaughtered in Bethlehem and its surroundings, hoping thus, to also destroy the Child Jesus.
But warned in time by an angel, St. Joseph had gathered the mother and child and fled to Egypt. Thus was fulfilled the prophecy of the Prophet Jeremiah: “A voice in Rama was heard, lamentation and great mourning, Rachel bewailing her children, and would not be comforted, because they are not.” (Matt.2:17-18).
The Church considers those slaughtered babes, the first martyrs, since they shed their blood because of Christ. The Church officially honors their martyrdom on December 28. Several churches in Rome and throughout Europe claim to house their relics.
I Santi Innocenti
ReplyDeleteGeremia 31,15-18
15 Così dice il Signore: “Una voce si ode da Rama,
lamento e pianto amaro:
Rachele piange i suoi figli,
rifiuta d’essere consolata perché non sono più”.
16 Dice il Signore:
“Trattieni la voce dal pianto,
i tuoi occhi dal versare lacrime,
perché c’è un compenso per le tue pene;
essi torneranno dal paese nemico.
17 C’è una speranza per la tua discendenza:
i tuoi figli ritorneranno entro i loro confini.
18 Ho udito Efraim rammaricarsi:
Tu mi hai castigato e io ho subito il castigo
come un giovenco non domato.
Geremia 31,15: Rachele, sposa di Giacobbe, madre di Giuseppe, che generò a sua volta Efraim e Manasse, e di Beniamino. La sua tomba si trova a Rama ( Giosuè 18,25). Anche Betlemme, abitata da un clan di efratei, sulle frontiere con Beniamino venne soprannominata Efrata ( Matteo 5,1): di qui la tradizione che ha situato la tomba di Rachele e che ha portato Matteo ad applicare al massacro degli innocenti di Geremia 31,15 ( Matteo 2,17-18).
La strage degli innocenti e il miracolo della montagna
Allora Erode, vedendosi giocato dai Magi, preso dalla collera mandò i suoi sicari con l'ordine di fare strage di tutti i bambini da due anni in giù ( Mat. 2,16). Maria, udendo che si uccidevano i bambini, colta dallo spavento prese il bambino, lo fasciò e lo depose in una mangiatoia per buoi. Elisabetta, a sua volta, avendo saputo che si cercava Giovanni, lo prese e lo portò in collina in cerca di un luogo dove nasconderlo. Ma il nascondiglio non si trovava. Allora, gemendo Elisabetta disse: << Monte di Dio, accogli me, la madre con il figlio>>, poiché ella non aveva più la forza di salire per la paura. E subito il monte si spaccò e l'accolse. E il monte fece splendere per lui una luce: un angelo del Signore era con loro e li custodiva.
La montagna individuata fin dall' antichità, e quella di Ain Karim.
Protovangelo di Giacomo; E. Strycker, 1961